onsdag 3 december 2014

Fortfarande i Åbo

Bara elände att rapportera om känns de. Inne på femte veckan här och förhoppningarna om permiss till helgen är väl.. låga. Istället får väl familjen återigen besöka sin sjuka fru och mamma. Skit att man ska ställa till de för så många när man blir sjuk. Speciellt för dom man älskar mest! Malte saknar sin mamma och jag kan väl tro att de inte är så roligt för min man heller.
Ensamstående, om han än har stor hjälp av övriga familjen. 

Lite bilder från nån vecka tillbaka:

Nått fakta iallafall. Vi väntar att mina prover ska gå upp så jag ska få ett par dagars (1-4) permission innan nästa cytostatika behandling börjar. Innan dess ska cytostatika ges i ryggmärgen (2dagar i följd) för att dom iallafall inte visste om de va rent från leukemiceller eller inte. Dom vågar helt enkelt inte chansa. Egentligen ska ett till benmärgsprov tas för att se om jag gått i remisson som det så fint heter. Med remisson menas att benmärgen är nollställd och inte producerar defekta blastocyter i mitt fall. Men jag har för låga värden för att de ska visa något ännu. 

Dom har fått svar att de rör sig om en gen (mutation?) som har bekräftat att jag kommer behöva en transplantation för att bli frisk och inte få återfall. Helsingfors forskar om genen just nu så kontakt mellan Åbo och Helsingfors sker. Dom söker som bäst i registret i Europa även min mamma har testats men de tar flera veckor innan vi får svar. 

Dom hade hittat två machingar i registret men dom var inte 100% så dom villa titta om min mamma kunde ifall transplantationen behöver ske snabbt och dom fortsätter söka. 

Så väldigt tacksam till personer som ger blod! Vilka fantastika människor. Vet inte hur många påsar jag tagit emot.. 

Kan inte tänka på min lilla kille utan att få ont i hjärtat. Stackars mammas lilla pojke! Om jag skulle kunna göra nått för att du skulle slippa det här! 

Jag är överöst med omtankar, hälsningar och presenter <3 Tack snälla ni!  

Håret är snart passé. Nästa som säger "de växer ut igen" vet jag inte vad jag säger åt faktiskt! Inget illa menat.
Vet att de inte är lätt att bemöta en cancersjuk men snälla ni inte med dom orden. Hellre "ja, de är förjävligt"! 
För jag sörjer mitt hår. 
Igår kväll va jag nästan lite modig och tänkte begära klippmaskinen. De är hår överallt! Ögon,näsa,mun,glas,mat... 

Men jag tampas med det ett tag till! 
När man kan fästa de med ett spänne! ^^

Jag kommer tyvärr inte kunna ta emot besök när jag väl får komma hem då jag inte har något immunförsvar. Så spontana hembesök undanbedes i dagsläget då de viktigast är att jag får vara med min familj. Får jag feber som man väldigt lätt får måste jag direkt in på sjukhus. 

Kram till er! Jag saknar alla så mycket! <3

8 kommentarer:

Carola sa...

Åh fy Linda jag bara gråter när jag läser :( :( Speciellt om din lilla guldklimp :( Det är SÅ orättvist och fel!!! Och klart som fasen det är SKIT att tappa håret! :O

Kramar gulledej hoppas allt går som det ska med transplantation osv.

Ojsan sa...

Det KÄNNS för jävligt att tappa allt hår. Jag tappade nästan allt (troligen pga nån medicin) och jag ville helst gömma mig från allt och alla. Det är som att håret är så stor del av ens person på nåt vis. Och visst kanske det kan verka ytligt för dem som inte råkat ut för det, men på nåt vis så känner man ju sig ännu mera sjuk då man tycker att man ser eländig ut. Du är dock en vacker människa inifrån och ut, du kommer vara lika söt oavsett om du har hår eller inte! Det är okej att känna att allt suger, men jag hejar på dig liksom många, många andra. Stor varm kram!

Sus sa...

Ja fy så orättvist det är! Hoppas hoppas att du sku få komma hem på permis snart. Javisst är det bra att folk ger blod. Jag blev själv blodgivare i samband med att en nära anhörig var sjuk och behövde få blod. Kram

Unknown sa...

Ja, och vi saknar dig massor!! ❤️❤️

Unknown sa...

Det är förjäkligt, hoppas dom hittar en 100% donator och att du får komma hem snart. Mina tankar går till dig och din familj.

Tiina sa...

Saknar ord att skriva.. Vill bara skriva att jag tänker på dig/er och håller tummarna så hårt jag bara kan att de hittar en 100% donator åt dig!! Många många kramar och skulle gärna skänka hår åt dig om jag kunde!

Sandra ★ sa...

Tänker på dig/er dagligen! Kram till dig i allt elände!

Saida sa...

Usch så ont i hjärtat det tar!! Det är bara så otroligt fel,fel, FEL att det här händer dig! Förstår inte hur ja för 1 år sen kunna sitta å sura över att frissan klippte min frisyr fel när sånt här händer???d va precis bara skit å ingenting mot va du går genom! Saga å ja håller tummar å tår å tassar att du snart är frisk å på benen hemma me dina nära å kära!! Du klarar d här! :) kram från oss :)